07Úno2019
 

Nebojte, nepojedeme do Číny. I když by to bylo zajímavě exotické i exoticky zajímavé. Dnes chci hovořit o hře, kterou se ve volných chvílích bavím už od předvánočního času, kdy jsem ležela s něco-jako-angínou v posteli a byla to nesnesitelná nuda. Ale to už jsem vlastnila ZX Vegu, a tak jsem si na postel vytáhla LCD televizi s Vegou a pařba mohla začít. Projížděla jsem z00movo DISO s hrami a náhodou zkusila i hru Peking, kterou naprogramoval David Sanders, autor hry Stack Up oz Zeppelin Games. Tu hru sice neznám, ale patrně musí být dobrá, když na ní Sanders v Pekingu odkazuje. Nicméně Peking byl vydávaný jako příloha časopisu Your Sinclair v roce 1991 a je to silná návykovka.

Ano, je to další klon Mahjongu. Jednoduchý, monochromatický, ale návykový. Nelze volit ze sestav kostek, nelze měnit prakticky nic, krom ovládání. Pokud teď myslíte na Fandalův Mahjong XE na Atari, tak vězte, že toto je trochu odlišná herní koncepce. Na Atari je ještě hra Shanghai, která se Pekingu podobá víc, ale vrstvy má znázorněné barevně. Shanghai je i pro Spectrum a má i pokračování, ale nelíbí se mi ani jedno. Na Spectru je ještě notoricky známý Mah Jongg od Proximy, kterému ale přezdívám Mahjong pro krátkozraké, protože herní pole je zobrazeno z atributů a po poli se musíte pohybovat tak, že ho nevidíte celé najednou. Tento Mahjong mi vůbec nesedl, neumím ho hrát. A do třetice mě na Atari zaujal Taipei XL, který je Pekingu velmi podobný, ale má jinak značené kameny a trochu nepříjemné pomalé překreslování herního pole.

V Pekingu máte za úkol odstranit všechny kameny v časovém limitu 30 minut. Kameny jsou trojrozměrně na sobě, nejsou zde žádné ostrůvky. Znaky na kamenech jsou klasické mahjongovské, jen dost zjednodušené. Odebírat lze klasicky jen na krajích a rozích všech vrstev. Hra má nápovědu, která ukáže nejvíc pět příštích možných tahů, a je úplně zadarmo, neubírá čas ani nic jiného. Záleží na hráči, chce-li poctivě hru hrát bez nápovědy nebo ne. Je tu také pauza, kdy se ale záměrně hrací pole překryje černou, aby nebylo možné podvádět. Perspektivu hracího pole lze pro přehlednost změnit, ale jinak je plocha černobílá. Myslím, že nějaké atributové hrátky by tomu pomohly a nebylo by to nic proti ničemu, protože v monochromu a zvlášť, když nemáte počítač připojený přes RGB či VGA, jsou někdy popisy kamenů obtížněji rozeznatelné, ale autor byl zřejmě jiného rozpoložení. ZX Vegu mám připojenou normálně přes composite a občas mám problém s rozeznáním číslice na kameni, zejména u 3, 6 a 8. Během hraní vidíte počet kamenů, které je ještě nutné odebrat. Kameny jsou rozmisťovány náhodně a zřejmě podle žádného pokročilejšícho algoritmu, protože se velmi často stane, že hra končí předčasně z důvodu nemožnosti dalšího tahu. Můj rekord je zatím 9 a něco minut a stále zkouším tento rekord překonat.

Peking mě zatím nepustil a mám nutkání hrát jej stále dokola. Dokonce předčil i moje oblíbené Pariboro. A teď už mě omluvte, jdu si zase zahrát.

 Publikoval v 20:36

  2 reakcí na “CESTA DO PEKINGU”

  1. Hry Mahjong a spol. mam taky rad. Byl jsem prekvapenej jak je pekne udelany Shanghai na Atari Lynx. Co mam ted v Lynxu novy LCD, tak ho taky dost hraju.

  2. Tak je mi snad na 12 pokus podařilo hru dohrát za 7:50.

Leave a Reply to krupkaj Cancel reply

(required)

(required)

33 + = 35

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.