04Úno2019
 

Pozor spoiler. Pokud se zajímáte o retropočítače, asi jste kolem Vánoc zaznamenali nový film od Netflixu, který navazuje na jeho sérii záhad Black Mirror. Bandersnatch ale ve formátu celovečerního filmu a to ještě interaktivního. Možná si pamatujete na náš starý Kinoautomat nebo kuchaře Sváťu Kuřátka. Tehdy se při rozhodování blikalo žárovkami a měřilo zatížení rozvodné sítě v elektrárně, dnes sedíte u počítače a tok příběhu si naklikáte. Sledováním Bandersnatche tak vlastně hrajete jakousi interaktivní hru, kde si hlavní hrdina v určité části uvědomí, že je vámi ovládaný. Ale k filmu. Jak už název říká, Bandersnatch si vzal za příklad nikdy nedokončenou stejnojmennou hru od firmy Imagine, kterou v roce 1984 dokončovali a o čemž vypovídá dobový dokument Commercial Breaks. Příběh je ale smyšlený, jména změněná, takže z Imagine je jakýsi Tuckersoft, vedený vousatým hippíkem, nejtalentovanější programátor Tuckersoftu, jakýsi Colin Ritman, je vyobrazen v roli alternativního huliče, který veškerou inspiraci pro tvorbu svých her čerpá v poslechu psychadelické hudby a požíváním marihuany a LSD. Příběh je zhruba o tom, že Stefan Butler (podobnost s příjmeními reálných osob není náhodná, viz. Jon Ritman, Simon Butler) je mladý, talentovaný programátor, který programuje hru Bandersnatch podle stejnojmenné knihy, kterou má po své matce, jež nešťastnou shodou okolností zahynula při železničním neštěstí. Stefan zavítá do sídla Tuckersoftu, kde nedokončenou hru předvádí. Ti o ní projeví zájem a nabízí Stefanovi místo. Ten však odmítá a hru chce dokončit doma. Mezitím se dozvíme, že Stefan navštěvuje psycholožku a že má neustále výčitky svědomí vztahující se k události těsně před smrtí své matky a současně pocit, jakoby ho někdo ovládal. Při jedné z nesčetných hádek s otcem, který jej místo do restaurace na oběd veze k psycholožce, potkává Stefan náhodou Colina a zavítá k němu domů, kde požívá drogy. To zapříčiní buď jeho nebo Colinovu smrt, podle toho, jak co si divák zvolí. Nakonec diváka nitky předem narýsovaného příběhu stejně navedou na jeden z mála možných konců filmu. Váš úkol je navést Stefana tak, aby Bandersnatch na Vánoce 1984 vyšel a získal pozitivní recenzi v televizi (trochu mi to připomíná hru To Be On Top). Ke správnému řešení je třeba něco, co by běžného diváka nenapadlo nebo by se to neodváži udělat. Stefan musí zavraždit svého otce, jelikož přijde na to, že jeho otec i psycholožka ho špehují, Pak musí jeho tělo rozřezat a zakopat. Tímto postupem se dostanete ke správnému zakončení, kdy hra Bandersnatch získá slávu tím, že vzešla z rukou otcovraha. Na řešení filmu s jeho možnostmi se můžete podívat tady.

Přiznám se, že příběh je poněkud plytký a když psycholožka na sezení se Stefanem vytáhne meče a začne s ním bojovat ve stylu Mortal Kombat, dochází to až k absurditě, což samozřejmě graduje nutností zavraždit a rozčtvrtit otce.

Black Mirror: Bandersnatch je však pěkně natočený, záběry z počítačů jsou napůl reálné (je znát postprodukce), vypadá to, jakoby programátoři psali své hry v Basicu, který je na oko udělaný, aby vypadal jako Sinclair Basic (např. nereálné chybové hlášky). Ve filmu zahlédnete mnoho ZX Specter, klávesnici dk’Tronics, nějaký ten Commodore, MSX. Ve filmu je také při návštěvě Stefana v Tuckersoftu zmíněna hra Nohzdyve, což má být poslední hit Colina Ritmana. Tato hru ve skutečnosti v zakázce pro Netflix vytvořil Matt Westcott (Gasman) a i když jde o jednoduchou hříčku, je to pěkná hra. Příběhově však film hodnotím podprůměrně a má cenu si film „zahrát“ jen pro ty, kterým něco pojem Bandersnatch říká z minulosti. Netflix nabízí měsíční trial, který jde k tomuto účelu využít a pak se můžete s klidem odhlásit, aniž byste něco platili.

 Publikoval v 10:07

  2 reakcí na “BANDERSNATCH”

  1. Asi se při tvorbě pěkně vyblbli.
    Vidím i Robotron1715. https://twitter.com/AsimC86/status/1078860204207415296

    • Ve filmu jsou i jiné věci, které mi moc nedávají smysl. Třeba když Stefan zavítá do zakázané místnosti v domě, kde má otec „odposlouchávací zařízení“, tak na něm je kódový zámek s displejem, který nevypadá z roku 1984 a používá DOSovský font (ten tehdy už existoval). To jsou maličkosti, které běžný divák přehlédne. Glitche a errory při záběrech s hrami jsou trapný fake, to pozná každý, kdo někdy na Spectru něco dělal v Basicu. Někdo si dokonce všiml, že Stephan v jednom záběru nemá gumáka připojeného k televizoru anténním kabelem. Naopak u Colina doma, kde je Spectrum s klávesnicí dk’Tronics je schválně nastražený starý zohýbaný kejs z gumáka, to mi přišlo pozorné.

Leave a Reply to Akio Cancel reply

(required)

(required)

3 + 2 =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.